Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Seneste nyt fra Galleri Image

Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Fra January 10, 2020 til March 01, 2020

Fernisering:

Hits: 630

Agassiz (All) Over af Sasha Huber

Fra 16-18 d. 10. januar har Galleri Image fernisering på billedkunstneren Sasha Hubers første soloudstilling i Danmark. Kunstneren vil være tilstede, og Esa Alanne fra Det Finske Kulturinstitut i Danmark vil åbne udstillingen. 
Kl 14 d. 11. januar afholder Sasha Huber en artist talk i Galleri mage.  

Udstillingen AGASSIZ (ALL) OVER præsenterer en række af Sasha Hubers kunstneriske bidrag til langtidsprojektet og aktivistkampagnen ”Demounting Louis Agassiz” (som blev påbegyndt af historikeren Hans Fässler i 2007), med udgangspunkt i hendes arbejde i New Zealand og Schweiz. Projektets mål er at udfordre den igangværende fejring af schweiziskfødte naturforsker og glaciolog, Louis Agassiz – en indflydelsesrig racist og pionerende tænker indenfor apartheid. Hovedværket i AGASSIZ (ALL) OVER er videoen KARAKIA – the resetting ceremony, hvori Sasha Huber, ledsaget af Jeff Mahuika (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu), udfører en navnefratagelse af en Aotearoa New Zealand gletsjer, som tidligere har været navngivet efter Louis Agassiz. Denne “navnefratagelse,” minder om en af Hubers første protestaktioner i kampagnen, som havde til formål at omdøbe Agassizhorn, en bjergtop i de schweiziske alper, til Rentyhorn. Dette var en hyldest til Renty, en mandlig slave fra Congo, som Agassiz egen fotograf Joseph T. Zealy fotograferede i 1850, og det nye navn skulle symbolisere racismens tavse og anonyme ofre.

Udover Karakia videoen, vil AGASSIZ (ALL) OVER fremvise en række plakater med titlen Agassiz Down Under, som sidestiller arkivariske fotografier af en Agassizstatue der er faldet på dens hoved med “Demounting Louis Agassiz” kampagnens målsætninger og fakta om racisme. Udstilling vil også fremsætte en serie ambrotypier under navnet Evidence, og den fiktive forelæsning My Racism is a Humanism, som er skrevet af Agassizforskeren som også er et medlem af "Demounting Louig Agassiz" kommitteen, Hans Barth og fremført af skuespilleren Thomas Götz, hvori Agassiz forsøger at retfærdiggøre sig selv og sine teorier.   

Sasha Huber har arbejdet med “Demounting Louis Agassiz” projektet siden 2008, og har fortsat projektet i en række andre lande såsom Brasilien, Skotland, USA, og Canada, hvor hun har brugt sin stemme og krop til at formidle historiens mangelfulde fortælling. 

Om Kunstneren:
Sasha Huber er en billedkunstner af schweizisk-haitisk herkomst, født i Zürich, Schweiz i 1975. Hun bor og arbejder i Helsinki, Finland, og har en kandidatgrad fra University of Art and Design i Helsinki (University of Arts). Huber er optaget af de underliggende, subtile tråde, der forbinder fortiden med nutiden, og arbejder med performancebaserede interventioner, video, fotografi, arkivmaterialer og publikationer. Omdrejningspunktet for hendes arbejde er erindringspolitik og tilhørsforhold, især i relation til kolonialismens efterladenskaber i vores omgivelser. Huber har haft soloudstillinger både ved Hasselblad Centeret i Göteborg og har også deltaget i flere internationale kunstfestivaler som f.eks. São Paulo Biennalen 2010, Sydneybiennalen i 2014 og Venedig Biennalen i 2015. I 2018 modtog Huber the State Art Award i kategorien billedkunst af the Arts Promotion Centre, Finland. Huber tager desuden i dag en praksisbaseret PhD ved Afdelingen for Kunst og Medier ved Zurich Kunstuniversitet. 

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, det Schweiziske Kunstråd Pro Helvetia og Finlands Kulturinstitut i Danmark.

Billede: Sasha Huber, KARAKIA - The Resetting Ceremony, video 4:30 min, Still af Tom Hoyle, 2015