• Fra January 10, 2020 til March 01, 2020
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image, Vestergade 29, 8000 Aarhus C.
    Fra 16-18 d. 10. januar havde Galleri Image fernisering på billedkunstneren Sasha Hubers første soloudstilling i Danmark. Kunstneren var tilstede, og udstillingen blev åbnet af en repræsentant fra Det Finske Kulturinstitut i Danmark. Kl 14 d. 11. jan
    uar afholdte Galleri Image en artist talk med Sasha Huber.  Udstillingen AGASSIZ (ALL) OVER præsenterer en række af Sasha Hubers kunstneriske bidrag til langtidsprojektet og aktivistkampagnen ”Demounting Louis Agassiz” (som blev påbegyndt af historikeren Hans Fässler i 2007). Projektets mål er at udfordre den igangværende fejring af schweiziskfødte naturforsker og glaciolog, Louis Agassiz (1807-1873) – en indflydelsesrig racist og pionerende tænker indenfor apartheid. Opfattelsen af ham har siden ændret sig betydeligt på grund af kampagnens indflydelse. Hovedværket i AGASSIZ (ALL) OVER er videoen KARAKIA – the resetting ceremony, hvori Sasha Huber, ledsaget af Jeff Mahuika (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu), udfører en navnefratagelse af en gletsjer i Aotearoa New Zealand, som tidligere har været navngivet efter Louis Agassiz. Denne “navnefratagelse,” minder om en af Hubers første protestaktioner i kampagnen, som havde til formål at omdøbe Agassizhorn, en bjergtop i de schweiziske alper, til Rentyhorn. Dette var en hyldest til Renty, en mandlig slave fra Congo, som Agassiz egen fotograf Joseph T. Zealy fotograferede i 1850. Det nye navn skulle symbolisere racismens tavse og anonyme ofre. Endvidere fremvises en video med den fiktive forelæsning My Racism is a Humanism, som er skrevet af Agassizforskeren Hans Barth, som også er et medlem af "Demounting Louis Agassiz" kommitteen. Forelæsningen er fremført af skuespilleren Thomas Götz som Agassiz, der forsøger at retfærdiggøre sig selv og sine teorier.Derudover indeholder udstillingen tre værkserier, som på hver deres måde konfronterer Agassiz og hans arv; The Mixed Traces, Evidence og Agassiz Down Under. Værkerne bærer vidne til den historiske baggrund, og til fortsættelsen af resonansen af landskabet og i den visuelle praksis der bedømmer og nedværdiger den koloniserede krop. Sasha Huber har arbejdet med “Demounting Louis Agassiz” projektet siden 2008, og har fortsat projektet i en række andre lande såsom Schweiz, Brasilien, Skotland, Aotearoa New Zealand, Canada og USA, hvor hun har brugt sin stemme og krop til at formidle historiens mangelfulde fortælling.  Om kunstneren:Sasha Huber (CH/FI) er en billedkunstner af schweizisk-haitisk herkomst, født i Zürich, Schweiz i 1975. Hun bor og arbejder i Helsinki, Finland, og har en kandidatgrad fra University of Art and Design i Helsinki (University of Arts). Huber er optaget af de underliggende, subtile tråde, der forbinder fortiden med nutiden, og arbejder med performancebaserede interventioner, video, fotografi, arkivmaterialer og publikationer. Omdrejningspunktet for hendes arbejde er erindringspolitik og tilhørsforhold, især i relation til kolonialismens efterladenskaber i vores omgivelser. Huber har haft soloudstillinger både ved Hasselblad Centeret i Göteborg og har også deltaget i flere internationale kunstfestivaler som f.eks. São Paulo Biennalen 2010, Sydneybiennalen i 2014 og Venedig Biennalen i 2015. I 2018 modtog Huber the State Art Award i kategorien billedkunst af the Arts Promotion Centre, Finland. Huber tager desuden i dag en praksisbaseret PhD ved Afdelingen for Kunst og Medier ved Zurich Kunstuniversitet. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, det Schweiziske Kunstråd Pro Helvetia og Finlands Kulturinstitut i Danmark.Billede: Sasha Huber, KARAKIA - The Resetting Ceremony, video 4:30 min, Still af Tom Hoyle, 2015
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra March 06, 2020 til April 26, 2020
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Den 6. marts kl. 16-18 byder Galleri Image velkommen til fernisering på soloudstillingen Stages of Conception af den danske billedkunstner Myne Søe-Pedersen. Den 7. marts kl. 14 afholder Galleri Image en artist talk med Myne Søe-Pedersen om
    udstillingen. Stages of Conception viser helt nye værker af kunstneren og er Søe-Pedersens første udstilling på Galleri Image. Hendes tilgang til det fotografiske medie er kendetegnet ved at være en stadig udforskning af fotografiets grundlæggende natur, såvel som dets udvidede muligheder. I Stages of Conception sammenstiller hun grupperinger af værker i en undersøgelse af et betydningsladet sted, og de kollektive såvel som personlige forestillinger, der knytter sig hertil.Udgangspunktet er et nedlagt psykiatrihospital udenfor Nykøbing Sjælland, som var fungerende imellem 1915 og 2015. Hospitalet blev bygget efter nye og idealistiske standarder, det ligger naturskønt og har haft små tilhørende haver og værksteder, og det giver på mange måder et positivt indtryk, når man besøger det i dag. Samtidig rummer stedets historie mange forskellige skæbner og fortællinger om psykiatrien som institutionaliseret behandlingsform. I dag bruges bygningerne til andre formål, men de rummer også et lille lokalt drevet museum for det psykiatriske hospitals historie.Kunstnerens personlige forhold til stedet er knyttet til hendes søster, som i en periode både var tilknyttet hospitalet som patient og boede i et hus i nærheden af hospitalsgrunden og den tilstødende skov.De subjektive forestillinger om det psykiatriske hospital, og det, som det repræsenterer, bliver samtidig informeret af de kollektive forestillinger: Den psykiatriske kulturhistorie har indlejret stærke billeder i vores kollektive hukommelse, og det er i bevidstheden om dette, at hun i sin undersøgelse har været særligt interesseret i stedets lille museum. Museer kan i høj grad ses som steder, hvor vi iscenesætter vores fælles historie og forsøger at få den til at give mening.Undersøgelsen har dermed tre lag: det personlige, det specifikke og det kollektive. De tre lag informerer hinanden i en åben og processuel udforskning af begreber som forsvinding, hukommelse, forestillinger og virkelighed. Igennem gentagne besøg på hospitalet og det omliggende område, research i museets samlinger og arkiver, samt performative handlinger, har Søe-Pedersen ønsket at opnå en særlig tilstand af kropslig tilstedeværelse. Samtidig er denne insisterende tilgang et forsøg på at ophæve prædefineret logik i en kontekst, der er mættet af betydninger og fortællinger.Udstillingen består af fire separate, men også forbundne grupperinger af værker. Disse tager udgangspunkt i hospitalets teaterscene, flugtredskaber fra museets samling, et håndskrevet brev fra kunstnerens søster, og i den skov, som ligger i forbindelse med hospitalets grund.Om kunstneren:  Myne Søe-Pedersen er en dansk kunstner, født i 1972 og uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og Cooper Union School of Art i New York i 2001. Hun arbejder med fotografiet i en udvidet form og er inspireret af dets udvikling og proces, samt af, hvornår den fotografiske repræsentation bliver til en abstraktion. Værkerne indeholder ofte flere lag af informationer, som kan være meget konkrete, men som også kan skabe en abstraktion igennem gentagelse og eksperimenterende metoder. Et tilbagevendende tema i Søe-Pedersens praksis er undersøgelsen af spændingen imellem det rationelle og det irrationelle, samt mellem forestilling, opfattelse og virkelighed. Hun har tidligere udstillet både nationalt og internationalt i blandt andet Odense, København, Paris, Tyskland, Amsterdam og Ystad. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond & Kulturudviklingspuljen Aarhus Kommune.
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra May 01, 2020 til June 28, 2020
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Galleri Image præsenterer udstillingen No Name af den kinesiske kunstner Wang Ningde. Udstillingen har fernisering d. 1. Maj 2020 kl. 16-18. Wang Ningde er en af oplægsholderne til Symposium on Contemporary Chinese Art and Artists: Possibilities, Con
    cerns and Constraints arrangeret af Galleri Image og Kinastudier ved Aarhus Universitet. Dette symposium afholdes i Kunsthal Aarhus d. 2. maj kl. 10.30-15.Om udstillingen:Udstillingen No Name på Galleri Image viser fotografiske værker af den kinesiske kunstner Wang Ningde, der undersøger magtdynamikker mellem autoriteter og det offentlige rum. I lighed med Wang Ningdes kunstneriske praksis, er værkerne manifestationer af en særlig sensibilitet i forhold til nutidige problematikker. Kunstværkerne i udstillingen No Name er skabt ud fra fotograferede overmalinger. Siden 2015, har Wang Ningde besøgt forskellige byer i Kina, og fotografisk indsamlet tusindvis af overmalinger på offentlige vægge. Fotografierne viser steder, hvor byforvaltningen har overmalet illegale reklamer i et forsøg på at tildække dem. Overmalingerne træder ofte frem, da æstetikken ikke er en prioritet for byforvaltningen. Nogle forsøger at matche vægfarven, men malingen er stadig meget synlig, hvorved den bliver tydelige markører på spændingerne mellem forskellige aktører i byrummet. Wang Ningde genbruger de fotograferede overmalinger til at skabe nye værker med udtryksfulde portrætter og kunsthistoriske momenter. I en digital redigeringsproces, konstruerer han med sine fotografier nye motiver ovenpå billeder af protestanter og sociale begivenheder. Afslutningsvis i denne proces fjerner han baggrundsbilledet fuldstændigt, og tilbage er udelukkende de livlige penselstrøg fra overmalingerne. Wangs kunstværker adresserer derved også det komplekse og kontinuerlige forhold mellem fotografi og maleri. Titlen No Name refererer til de navnløse aktører i det offentlige byrum, såsom ikke-navngivende borgere og navnløse urbane steder. Overmalingerne begynder som tildækninger på de urbane, sociale facader, der transformeres af Wang Ningde til i stedet at fremhæve følelsesmæssige og kulturelle spændinger i offentligheden. Om kunstneren: Wang Ningde (f. 1972) blev uddannet ved Luxun Academy of Fine Arts i 1995, og bor nu i Beijing. Wang er en af de førende samtidskunstnere i Kina. Han arbejder hovedsageligt med fotografi og installation, hvor han anvender forskellige kunstneriske praksisser til at udvide billedkunstens begrænsninger og muligheder. Hans kunstværker har flere gange været udstillet internationalt i gallerier og kunstmuseer, i bl.a. USA, Australien, Asien og Europa. Wang Ningde har modtaget adskillige priser, og hans kunstværker er inkluderet i flere samlinger såsom CAFA Kunstmuseum i Beijing og The White Rabbit Collection i Sydney. Læs mere information: http://wangningde.com/ Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, S. C. Van Fonden, Augustinus Fonden, Aarhus Stiftstidendes Fond, Grosserer L. F. Foghts Fond og Aarhus Kommune (Kulturudviklingspuljen). CulturalChina 2020:Udstillingen No Name på Galleri Image er en del af CulturalChina 2020, der fejrer 70året for det diplomatiske forhold mellem Danmark og Kina. Festivalen er arrangeret af Galleri Image i samarbejde med Kinastudier på Aarhus Universitet, Aarhus Teater, Kvindemuseet i Danmark, Øst for Paradis, Aarhus Litteraturcenter i samarbejde med LiteratureXchange og Folkeuniversitetet, Aarhus. Festivalen vil bl.a. indebære et oplæg og omvisning om udstillingen No Name på Galleri Image d. 28. maj, oplæg med kinesiske forfattere under LiteratureXchange festivalen, en udstilling med kinesiske plakater på Kvindemuseet og en dokumentarisk filmvisning i Øst for Paradis i november. Derudover viser Aarhus Teater forestillingen Made in China den 30. april-16.maj 2020. Forestillingen er en doku-fiktion om den europæiske kulturs krakelerende selvfortælling om overlegenhed i en tid, hvor den globale magtbalance er tiltet mod øst.Den 2. maj kl. 10.30-15 præsenterer Galleri Image og Kinastudier på Aarhus Universitet et symposium: Contemporary Chinese Art and Artist: Concerns, Possibilities and Constraints. Symposiet inkluderer følgende oplægsholdere: Wang Ningde (kunstner), Duan Yuting (Direktør for Fotografisk Museum i Lianzhou), Sasha Su-Ling Welland (Lektor ved Washington Universitet).
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
3 294 dk eventsf69a326d0f180b414743caba3900388b