• Fra September 13, 2019 til November 03, 2019
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Fernisering: Fredag d. 13. september 2019 kl. 16:00 - 18:00 på Galleri Image, Vestergade 29, 8000 Aarhus C Galleri Image afholdte et seminar om udstillingen med lektor i digital æstetik og design Lone Koefoed Hansen, sommerfugleekspert, biolog (PhD)
    Anne Erland Eskildsen og kunstner Signe Klejs lørdag d. 28. september kl 14:00.En sommerfugls vingeslag kan forårsage en orkan på den anden side af jorden. Sådan lyder en populær udlægning af kaosteorien, som beskriver hvordan små forandringer i udgangspunktet, kan få enorm betydning i senere stadier af en proces. Udstillingen BLOWN AWAY tager afsæt i kaosteorien og peger på at menneskelige handlinger påvirker omgivelserne og har større konsekvenser end vi kan forudse. Forstår vi i tilstrækkelig grad at vi er et globalt fællesskab hvor alt og alle er under påvirkning? Hvordan tager vi afsked med det der forsvinder som en konsekvens af vores handlinger?Klejs kalder sin videoinstallation et Sommerfugle-Nekropolis da den består af et videoarkiv der gengiver farver og mønstre fra de mere end 12 dagsommerfuglearter der er uddøde i Danmark indenfor få årtier pga. forandringer i deres livsbetingelser. Sommerfuglene kaldes naturens termometre, da de reagerer hurtigt på miljømæssige udsving. Udbredelsen af landbruget og klimaforandringer påvirker flora og fauna og mere end halvdelen af sommerfuglearter herhjemme er derfor truede eller sårbare.I udstillingen er de uddøde arter gengivet i farvet sand, ligesom buddhisternes sandmandalaer – en munketradition der skal minde os om at intet varer evigt, hvor store symmetriske billeder skabes omhyggeligt af farvet sand og efter en tid destrueres under en rituel begivenhed, hvorefter sandet fordeles i naturen. I BLOWN AWAY blæses sommerfuglebillederne væk. Blæsten kommer fra vinddata i realtid fra havet sydøst for New Zealand – bogstaveligtalt talt den anden side af jorden. På den måde synliggøres en direkte påvirkning forårsaget af et lokalt vindforhold langt herfra. Klejs’ seneste værker har det fællestræk at de er foranderlige pga. påvirkning fra omgivelserne. Hun har bl.a. benyttet data fra solnedgangen og lokale vindforhold med henblik på at fremstille samspillet mellem miljø (natur) og værk (kultur).Signe Klejs (f. 1974) er en dansk kunstner uddannet fra Designskolen Kolding og Universität der Künste Berlin indenfor den eksperimenterende mediekunst. I hendes værker udfordrer hun potentialet i den digitale kunst gennem det, hun definerer som relationelle møder mellem krop, miljø og teknologi. Hun arbejder på tværs af kunstarter og hendes værker strækker sig over scenekunst, stedsspecifik kunst, installationer og tværmediale projekter. Hendes kunst har været udstillet over hele Scandinavien, i Europa, Asien og U.S.A. I forbindelse med Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017 har hun skabt værket Hesitation of Light. Siden maj 2019 har hendes permanente lysinstallation Zeitgeist præget Kvindemuseet i Aarhus’ facade.Du kan læse mere på hendes hjemmeside www.cygne.dk  Særligt tak til CAVI, Aarhus Universitet.Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden og Kulturudviklingspuljen (Aarhus Kommune)
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra November 08, 2019 til December 20, 2019
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image Vestergade 29, 8000 Aarhus, Danmark
    Fernisering: d. 8. november 16:00 - 18:00 hos Galleri Image, Vestergade 29, 8000 Aarhus CQ&A med Ida Nissen og Tom Lovelace, kunstner og underviser på Royal College of Art, London: 9. november 14:00 - 15:00 i Galleri ImageThe historical process to dat
    e has deposited in you an infinity of traces, without leaving an inventory  – Antonio Gramsci I denne udstilling, inspireret af forfatteren Antonio Gramsci, udforsker Ida Nissen et manglende indeks over de mange spor som aflejrer sig i os. Arvelighed, individuel og kollektiv erfaring, traditioner og relationer former tilsammen en historie, og at udarbejde en fortegnelse over den, er ifølge Gramsci den vigtigste opgave i at fortolke og give den form og betydning. Compile Your Inventory viser en række helt nye værker, der med brug af farvefotogrammer og collage former et abstrakt narrativ og ønsker at invitere til refleksion over tilhørsforhold, forskydning og transformation. Gennem inspiration fra sin sydkoreanske arv og personlige erindring udarbejder Nissen et indeks hvor former, tegn og symboler er relateret til den sydkoreanske traditionelle kultur. Værkerne kan ses som fragmenter af identitet, som ordnes og genfortolkes, og således kan forskyde grænsen for det, der allerede er velkendt, og det som forekommer fremmed.  Nissens praksis er drevet af interessen for et mellemværende mellem det autentiske og det konstruerede, virkelige og imaginære. Fotografi bliver et medium, der motiverer denne dobbelthed og på sigt udnyttes til at oversætte fortællinger og erindringer, som ikke kan sprogliggøres. Bio:Den danske kunstner Ida Nissen bor og arbejder i London. Hun har studeret ved Akademin Valand i Göteborg og Royal College of Art i London. Nissen arbejder med fotografi og har udstillet bredt i Europa. Nyere udstillinger og publikationer inkluderer: Photo London, Somerset House, UK; European Parallel Platform: Lissabon, Polen, Zagreb; Entrée, Bergen; Raumflucht, LAABF, LA; Skape Gallery, Seoul; Sirin, København. For en komplet liste og mere information om hendes arbejde, besøg hendes hjemmeside: www.idanissen.comUdstillingen er støttet af Statens Kunstfond.
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
  • Fra January 10, 2020 til March 01, 2020
    Fernisering:
    Sted: Galleri Image, Vestergade 29, 8000 Aarhus C.
    Fernisering: Fredag d. 10 januar kl. 16-18Udstillingen “Demounting Louis Agassiz” af billedkunstneren Sasha Huber, præsenterer en lang række af hendes kunstneriske bidrag til langtidsprojektet og aktivistkampagnen ”Demounting Louis Agassiz”, som hun
    påbegyndte i 2008. Projektets mål er at udfordre den igangværende fejring af schweiziskfødte naturalist og glaciolog, Louis Agassiz – en indflydelsesrig racist og pionerende tænker indenfor apartheid. En af Hubers første protestaktioner havde det formål at omdøbe Agassizhorn, en bjergtop i de schweiziske alper, til Rentyhorn. Det var en hyldest til Renty, en mandlig slave fra Congo, som Agassiz egen fotograf Joseph T. Zealy fotograferede i 1850, og det nye navn skulle symbolisere slaveriets tavse og anonyme ofre. Sasha Huber fortsatte projektet i lande såsom Brasilien, Skotland, New Zealand, USA, Canada, hvor hun brugte sin stemme og krop til at formidle historiens mangelfulde fortælling.  “Demounting Louis Agassiz” er Sasha Hubers første soloudstilling i Danmark og vil blive ledsaget af en workshop med kunstneren selv. Workshoppen vil være rettet mod børn og unge og vil adressere de tilbageværende efterladenskaber af kolonialisme i vores samfund. Sasha Huber er en billedkunstner af schweizisk-haitisk herkomst, født i Zürich, Schweiz i 1975. Hun bor og arbejder i Helsinki, Finland og har en kandidatgrad fra University of Art and Design i Helsinki (University of Arts). Huber er optaget af de underliggende, subtile tråde, der forbinder fortiden med nutiden, og arbejder med performancebaserede interventioner, video, fotografi, arkivmaterialer og publikationer. Omdrejningspunktet for hendes arbejde er erindringspolitik og tilhørsforhold, især i relation til kolonialismens efterladenskaber i vores omgivelser. Huber har haft soloudstillinger både ved Hasselblad Centeret i Göteborg og har også deltaget i flere internationale kunstfestivaler som f.eks. São Paulo Biennalen 2010, Sydneybiennalen i 2014 og Venedig Biennalen i 2015. I 2018 modtog Huber the State Art Award i kategorien billedkunst af the Arts Promotion Centre, Finland.    Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond
    Categories: DANSK SEKTION KOMMENDE ARRANGEMENTER
3 294 dk eventsf69a326d0f180b414743caba3900388b