Screen Shots: Desire and Automated Image

Seneste nyt fra Galleri Image

Screen Shots: Desire and Automated Image

Zach Blas, Jemima Wyman, Petra Cortright, Sebastian Lütgert a.k.a. Robert Luxemburg, Winnie Soon, Sarah Shorr, Michael Mandiberg, Anna Ridler og Kristoffer Ørum.

Fra March 08, 2019 til April 28, 2019

Fernisering: Fredag d. 7. marts Kl. 16-18

Posted by Galleri Image

Screen Shots: Desire and Automated Image

Screen Shots: Desire and Automated Image er en gruppeudstilling og et symposium kurateret af adjunkt ved Aarhus Universitet Magdalena Tyzlik-Carver. 

Denne gruppeudstilling præsenterer værker fra 9 kunstnere, som producerer billeder ved at bruge computerbehandlingsprocesser. Kernen af dette projekt er et billede skabt af netværket, og som ikke blot er et resultat af at man udfører visses gestusser: ”aim, frame, capture, share” som er fælles for de sociale mediers kultur. Snarere er fokusset her på en distribueret og vedvarende kvalitet af præsenterede værker fremvist og udført af forskellige aktører på forskellige tidspunkter og med forskellige mål. Ved at iscenesætte billeder som hybrider, subjektiverede og algoritmiske (matematiske) undersøger denne udstilling relationen mellem billedskabelsens computerprocesser og måden hvorpå kunstneren indfører deres ønsker/begær og aktiverer påvirkning som operativ indenfor et styresystems rammer. 

Hvis vi ser på billedet som en scene vi forelsker os i, en som vi vil indfange og bevare, hvad er så samtidige billedskabelsesinfrastrukturer hvori en computer bliver ét med kameraet? Hvordan kan denne fotografiske computerproces skabe og organisere de scener vi ønsker at bevare og dem der er skabt til databasen? Hvilke historier er dem vil vi huske og hvilke kan skabes af em dataforespørgsel? I dag er billeder indfanget med et kamera som er en telefon som er en computer et resultat af et netværk af mennesker og maskiner, sociale medieplatforme og deres brugere, algoritmer og data, protokoller og løsninger. Og samtidig lærer vi hvad det vil sige at se som en maskine, og vi lærer maskinen hvad det vil sige as se og føle. Menneskelige indgreb i computerprocessen skaber kærlighed og angst: Humor, begær og sorg er oversat til data og bearbejdet af algoritmer. Fotografi er defineret som teknologi og et repræsenterende medie, men hvad der er repræsenteret, hvordan, og for hvem er ikke åbenlyst.

Kunstværker i denne udstilling engagerer billeder for både at udvide vores forståelse og oplevelse af dem. Indfanget med screenshotfunktionen er billedet bearbejdet og iscenesat som en historie, en samling af data, eller udført af et computerprogram. Ønsket om at se mere fører til billedet som at værende imaginært. Det vil sige at hvad der introduceres som en del af Screen Shots ikke bare kan forstås ud fra hvad billedet repræsenterer men snarere som komplekse datamanipulationsprocesser og remediering. Med forbehold for det distribuerede fotografiske apparat og dets infrastrukturer sigter udstillinger efter at fremvise den selvsamme billedskabelsesproces som imaginære scener der udfører historier, kroppe, data, påvirkninger, og computerudregninger. 

Udstillingens kunstnere er: Zach Blas (UK/USA), Jemima Wyman (AU/US), Petra Cortright (USA), Sebastian Lütgert a.k.a. Robert Luxemburg (D), Winnie Soon (HK/DK), Sarah Shorr (USA/DK), Michael Mandiberg (USA), Anna Ridler (UK) and Kristoffer Ørum (DK).

Foto: Sebastian Lütgert a.k.a. Robert Luxemburg, the conceptual crisis of private property as a crisis in practice, 2003.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Kulturudviklingspuljen, Aarhus Kommune, US Embassy, small grants program og Grosserer L. F. Foghts Fond