• Hyun-jin Kwak

    Fra November 02, 2017 til December 17, 2017
    Fernisering: Torsdag d. 2. november, kl. 16-18
    Sted: Galleri Image
    Natur og kultur, øst og vest, subjekter og objekter mødes alle i Hyun-Jin Kwaks kunst. I hendes værker lader hun magtfulde symboler og myter, fra hendes koreanske hjem og barndom, reflektere og konfrontere det voksne liv og den vestlige verdens billedspro
    g. Girls In Uniform er en igangværende serie af fotografier og skulpturer, der startede i 2003 og stammer fra en form for selv-analyse, hvor Kwak ser tilbage på sin baggrund fra hendes nye position som kvinde og kunstner. De storslåede, iscenesatte fotografier, der udgør serien, består af uniformerede skolepiger, som bebor både natur- og bymiljøer. Hvor øde, industrielle steder blander sig med floder, vandfald, klipper og tætte, nærmest uigennemtrængelige, grønne områder. Disse fungerer som kulisse for anspændte og let truende teenage episoder, fastfrosset i tiden. I en del af hendes serie referer Kwak til klassiske oliemalerier, hvor hun især fokuserer på landskaber, portrætter af udødelige ånder, skønhed og kvinder. I denne tradition er mænd typisk afbildet som aktive subjekter involveret i sofistikerede aktiviteter som kunst, digtning og meditation. I modsætning til mænd er kvinder afbildet som passive, næsten som dele af landskabet. Ligesom i resten af Kwaks værker, er det forsømte eller magtesløse objekt snarere et aktivt og selvstændigt subjekt involveret i spil eller ritualer af ukendt retning eller karakter. Udstillingen på Galleri Image består af udvalgte værker fra perioden 2006-2017. De seneste blev skabt under Kwaks FRESH EYES residency ophold i Aarhus - tre af disse kan ses på Lokalcenter Møllestiens facade, som er nabo til Galleri Image i Vestergade. Samlet set viser værkerne, hvordan Girls In Uniform har udviklet sig til et studie i kulisser, hvor historiske og arkitektoniske aspekter indeholder stadig større betydning. For kunstneren har det at opsætte modeller i forskellige miljøer, og derved konstruere forskellige fortællinger, været et reflekterende værktøj brugt til at se eller undersøge steder. Kwak forklarer: "På en eller anden måde kom den uniformerede pige til at repræsentere mit eget, fremmede perspektiv og placering på forskellige lokaliteter og geografiske steder i Vesten." Hyun-Jin Kwak (f. 1974 i Sydkorea) bor og arbejder i Stockholm, Sverige. Hun arbejder primært med iscenesat fotografi, hvor hun tematiserer geografiske steder. Kwak's arbejde har været vist ved både gruppe- og soloudstillinger på mange betydningsfulde udstillingssteder i Europa, heriblandt Hasselblad Center, Art Pavilion Zagreb, Technopolis Athens, Kulturhuset Stockholm og Platform Seoul. Kwak har været nomineret til flere europæiske fotografipriser heriblandt Prix Pictet og Prix Virginia. I 2005 modtog Kwak et Victor Fellowship fra Hasselbladsstiftelsen. Girls In Uniform: A Night at the Opera har fernisering tirsdag den 2. november fra kl. 16.00 til kl. 18.00. Udstillingen vises til og med 17. december. Tirsdag-søndag kl. 13.00-17.00Læs mere om Hyun-Jin Kwak her: http://www.hyunjinkwak.comFoto: Hyun-Jin Kwak: A Study of Landscape and Beauty no. 1Udstillingen støttes af Statens Kunstfond & Frimodt-Heineke Fonden
    2017-11-02 17:18:00
    2017-12-17 19:18:00
  • Mary Coble

    Fra Januar 12, 2018 til Februar 25, 2018
    Fernisering: Fredag d. 12. januar kl. 16-18
    Sted: Galleri Image
    Værkerne i udstillingen Acting in Numbers af Mary Coble handler om modstand og aktivisme med fokus på ikoniske symboler, kropssprog, kampråb og signaler. Coble bruger både performance og fotografi for at undersøge og "queere" vores forståelse af steder, h
    andlinger, kroppe og historie.  Fotoserien Performing Defiance, som er bestilt af Statens Kunstfond til projektet Performance photography (2015), viser udsnit fra en langvarig performance, der involverede en pink latextrekant og en overflod af glimmer. Kunstneren hævede gentagne gange sin knyttede næve i protest og forsøgte at ramme en latextrekant fyldt med glimmer,i en performance der rummer humor, rod, håb og potentielt nederlag.     Kunstneren har gennem de sidste ti år flere gange anvendt blod som redskab i sine performances og værker. Timeline of Disruption (2016) er både den fotografiske dokumentation og det fysiske print af en performance af samme navn, hvor kunstneren fik adskillige linjer ridset på sin hud med blækløse tatoveringer. Den tynde streg af blod fra tatoveringerne blev overført til en rulle papir ved at Coble genopførte kropspositioner anvendt i demonstrationer.  Lys er både kilden og hovedmediet i PULSE (2016). Fotoserien er resultatet af en ti dage lang performance fra den forladte forlystelsespark, Ontario Place Park. Her klatrede Coble hver aften op på den store Cinesphere-konstruktion for at transformere den til et samlingspunkt for folkemodstand. Flere morsekodede beskeder blev transmitteret fra konstruktionen ned til deltagere, som var placeret rundt om i forlystelsesparken, og efterfølgende videresendte beskederne med deres egne lommelygter. Morsekodebeskederne bestod af erklæringer og kampråb brugt i protester og borgerrettighedsbevægelser.  De nyeste serier i udstillingen We are here (2017) og One Movement (2017) er begge er baseret på efterladte skilte fra demonstrationerne og protesterne mod Donald Trumps indsættelse som Præsident i januar 2017. Begge serier tager udgangspunkt i Cobles omhyggelige dokumentation af hegnene omkring det Hvide Hus.   Acting in Numbers er skabt specielt til Galleri Image, og den stedsspecifikke installation  understøtter den serielle karakter af Cobles værker. Udstillingen viser også, hvordan kunstneren udforsker emner som tid, repetition og gentagelse i relation fotografi og performance som udtryksformer.  Udover de fotografiske værker vil Coble, som en del af seminaret i udstillingsperioden, udføre en performance baseret på den amerikanske børneleg Red Rover, der undersøger idéer som forsamling, valg, strategi og barriere. I legen er det overordnede koncept "menneskelige hegn", hvilket kan forbindes med værkerne i udstillingen.   Seminar lørdag den 27. januar, 2018I løbet af udstillingsperioden vil Galleri Image afholde et seminar med fokus på de komplekse relationer mellem kunst og aktivisme samt fotografi og performance. Deltagerne ved seminaret er Mary Coble selv, som vil opvise en live performance samt være ordstyrer ved en paneldebat. Annika Lundgren vil læse uddrag fra Winter is Coming, som er et igangværende stykke arbejde, hvori hun undersøger forholdet mellem spirituelle praksisser og den nye generation af højreorienterede populister, der har kommet til i det politiske landskab over de sidste 15 år. Projektet er en del af Lundgrens arbejdsserie State of Affairs, som tager udgangspunkt i forskellige aktuelle fænomener og arbejder med dertilhørende ideer og teorier for at skabe nye politiske perspektiver. Kunstner Stense Andrea Lind-Valdan og kunsthistoriker og kritiker Rune Gade deltager med en performativ dialog om deres fælles projekt Fountain. Denne dialog vil forbinde performance og fotografi samt kunsthistorie, kunstnerisk research og kunstnerisk praksis i en produktiv, personlig og intim dialog.Annika Lundgren er en kunstner baseret i Gøteborg, Sverige, hvor hun arbejder som Deputy Artistic Director på Skogen. I sit tidligere arbejde, har hun gjort brug af billedsprog og vidensproduktion udtrykt gennem marginaliserede former, dette ses blandt andet i performanceserien Strategies of Magic, hvor de bliver brugt som værktøjer for at finde det politiske i forskellige nutidige kontekster. For mere information, se venligst hendes hjemmeside: http://www.annikalundgren.net/Andrea Lind-Valdan er en kunstner baseret i København, som arbejder med maleri i det udvidet felt. Hendes fremgangsmåde er baseret på en malerisk, formel og autobiografisk tilgang, som bevæger sig over i fotografi, performance og skrevne digte, der primært behandler emner så som moderskab, kærlighed, vold og begær. For mere information, se venligst hendes blogs: http://stenseandrealindvaldan.blogspot.se og http://youshouldpopstuff.blogspot.dk/?zx=ea939b332619789dRune Gade er baseret i København, han er kunsthistoriker og kritiker og arbejder som ekstern lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Gade specialiserer sig i dansk og international samtidsfotografis historie og teori samt kønsteori og feminisme, performance, fotografisk pornografi, museologi og udstillingsanalyse og kunstkritik.Seminaret er gratis at deltage i. Kom dog gerne i god tid, da der er et begrænset antal sæder.Udstillingen støttes af Statens Kulturfond, Aarhus Kommune og BUPL Solidaritets- og Kulturfond.Foto: Henry Chan fra serien PULSE
    2018-01-12 13:00:00
    2018-02-25 17:00:00
2 294 0