DANSK SEKTION Kategori til diverse artikler, ikke i menu - DANSK
Tekst til Fresh Eyes?
Ja
Galleri Image er Nordens ældste fotogalleri, og den 6. oktober 2007 fylder Image 30 år!
Det er blevet til mere end 300 udstillinger i egne lokaler, derudover har daglig leder og kurator Beate Cegielska medvirket til mange internationale udstillinger, hvoraf flere undervejs er blevet til vandreudstillinger. (Bl.a. Floating, From China, Interferences og senest New Adventures). Image har gennem tiden samarbejdet med mange dygtige kunstnere, heriblandt nogle af de største inden for fotografi, også i en international sammenhæng. Alle har de været utroligt glade for samarbejdet, og rigtig mange har virkelig følt, at udstillinger i Image har bragt deres karriere på vej i den rigtige retning. Image har gennem den omfattende udstillingspraksis knyttet genuine samarbejdskontakter med institutioner og individuelle partnere over hele verden.

Det er grunden til, at vi har besluttet at fejre 30 års jubilæet med en bogudgivelse om fotografi.
Øjne på Stilke - 5 betragtninger om samtidsfotografi.
Open Shutter - 5 approaches on contemporary photography.

Fotografiet er i dag det mest centrale og udbredte billedmedie i kulturen overhovedet, alle tiders største indsamler og transportør af visuel information. Et utal af strategier udspiller sig i det nutidige fotografiske felt, der bedst kan karakteriseres som mangfoldigt, decentralt og tværdisciplinært. Der er ikke en bestemt retning eller skole, der dominerer, ikke et centrum hvorfra alt udgår, men derimod en række forskellige positioner, der virker parallelt, og en masse stemmer, der ytrer sig samtidigt flere steder fra. Situationen er global, vi befinder os ikke længere i lukkede nationale systemer.
Med denne jubilæumsbog har vi derfor valgt at kigge på det fotografiske felt, som det udfolder sig, dets status og fremtidsmuligheder ved at invitere fem fremtrædende skribenter til at fremsætte hver deres personlige bud på, hvad de finder interessant og væsentligt i det kontemporære fotografiske felt.
For denne jubilæumsbog handler først og fremmest om fotografi og ikke så meget om selve Galleri Image og historierne bag galleriet, den fortælling må vente til en anden gang.

Vi har inviteret den amerikanske skribent Allan D. Coleman til at skrive om fotografiet i et internationalt perspektiv. Han bidrager med sit essay Velcome to the IIC med et billede af den internationale fotoverdens udvikling fra sort/hvid subkultur for de indviede til mainstreamfænomen med kunstneriske grene ud i alle æstetikkens afkroge. En mangfoldig verden af billeder og udtryk, hvor ethvert kvalificeret blik efterhånden kan manifestere en position i bestræbelserne på at skabe overblik og mening i det endeløse billedhav. Coleman omfavner tilstanden og erkender med glimt i øjet sin egen ubetydelighed set i forhold til billedstrømmenes ubønhørlige flow. Optikken har sejret, og den kan ikke længere karakteriseres som et entydigt sted i kunsten, så derfor velcome to the international image community, hvor verden udveksles mellem lokal og global.

Vi har bedt Søren Pold, lektor ved Institut for Æstetiske Fag, Århus Universitet, at skrive om fotografiets fremtid, set i et digitalt perspektiv. Søren Pold skriver i Billedets teknologier om den digitale kunsts udvikling fra de første forsøg med gammeldags datamaskiner over til nutidens intervenerende og kamæleonagtige kunstpraksisser, der kan pege på de perspektiver, der tegner sig i horisonten af den digitale tidsalder.

Endelig har vi spurgt de to kunsthistorikere Rune Gade og Louise Wolthers om at bidrage hver især. De har som inspiration modtaget den komplette liste af fotokunstnere, der har udstillet på Galleri Image, gennem årene mere end 900 kunstnere, og med den som udgangspunkt har de kunnet foretage en udvælgelse båret af deres egne subjektive blikke. Vi har ikke bedt om en kunsthistorisk udredning, der indkredser hele feltet, tværtimod har vi bedt forfatterne skrive om det fotografi, de selv sætter højest, med alle de idiosynkratiske og lystbetonede eksesser, det eventuelt måtte medføre.

Rune Gades essay Erindringsgalleri - optagelser, fremkaldelser, efterliv og skygger er en sproglig vandring gennem et visuelt landskab, hvor de to sprog forenes i en drømmende og associerende tekst vævet af krydsende spor og med lån og referencer til fotografi, litteratur og poesi.

Louise Wolthers skriver om det historiske fotografi. I sit essay Tilbageblik viser hun vej gennem billedarkiver med hjælp fra en række kunstnere, som på hver deres facon har relanceret det fotografiske historiedokument i en samtidig kunstkontekst.

Bogen afsluttes af et kort poetisk efterskrift om "blindhed" af Ali Ram Gilgee

Med venlig hilsen
Redaktørerne Trine Rytter Andersen & Jesper Rasmussen, Kontakt: Trine Rytter Andersen Tlf.: 24859719 / 86276720


Andre Fakta

Bogen udgives med økonomisk støtte fra:
Ny Carlsbergfondet, Kunstrådets internationale billedkunstudvalg (Kunststyrelsen), CAC Fonden og Udviklingspuljen i Århus Kommune
Og med sponsorater fra Zeuner Garfisk A/S og Arctic Paper A/S

Øjne på Stilke og Open Shutter udgives i en flot dansk og engelsk hardcoverversion. Bøgerne er på 152 sider og de er rigt illustrerede. Oplagene er på 900 stk. og bøgerne sælges til 199 kr. stk.

Øjne på Stilke og Open Shutter lanceres officielt ved en reception i Galleri Image lørdag den 6. oktober kl. 16 til 18.

Information: www.galleriimage.dk
Galleri Image
Vestergade 29
8000 Århus C
tel/fax: 8620 2429
mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
web: www.galleriimage.dk
Bogudgivelse i forbindelse med Galleri Images 30 års jubilæum d. 6. oktober 2007
I samarbejde med Øst for Paradis glæder Galleri Image sig over at kunne præsentere Danmarkspremieren på den polske kunstner Katarzyna Kozyras film:
"Summertale" og lanceringen af bogen "The Midget Gallery"
Lørdag den 2. maj 2009 kl. 14 -16

Filmen "Winter's Tale" af samme instruktør vises som optakt på premieren på "Summertale"
Mellem filmene holdes et oplæg af Jette Lykke Jensen cand. mag i Kultur og Formidling, som b.la. har beskæftiget sig med Kozyras værker i sit speciale om identitet som tematik i samtidskunst. Hun vil i sit oplæg relatere de to film til Katarzyna Kozyras kunstneriske praksis som performance- og videokunstner.
Efter visningen af filmene vil Cristina Natalicchio, som er nyudnævnt direktør for "The Midget Gallery" fortælle om projektet på engelsk.

Derefter fejres premieren på "Summertale" og lanceringen af bogen om "The Midget Gallery" med vin og snacks.

Instruktøren Katarzyna Kozyra vil være til stede til arrangementet.

Med filmen "Summertale" kommer den selvstændige fortsættelse af "Winter's Tale", der begge er en del af Katarzyna Kozyras omfattende kunstneriske projekt "In Art Dreams come True", hvor forskellige former for visuel, musisk og performance kunst kombineres.

Filmen "Summertale" er, i lighed med "Winter's Tale" et barokt eventyr, hvor handlingen i en tilsyneladende idyllisk have - omhyggeligt vedligeholdt af kvindelige dværge - tager en makaber drejning. Hvor "Winter's Tale" er en variation over Snehvide, synes "Alice i Eventyrland" at være del af inspirationen til "Summertale". I begge film, hvor eventyrgenren kombineres med horror og melodrama, spiller Katarzyna Kozyra selv en central rolle. Derudover medvirker dragqueen'en Gloria Viagra, som i projektet "In Art Dreams Come True" skal lære Kozyra om kvindelighed, og Maestro, der underviser hende i opera og den tilknyttede performativitet. Alt er muligt i Katarzyna Kozyras filmunivers, hvor eventyret fungerer som afsæt for udforskningen af spørgsmål omkring identitet og køn. Med hendes iscenesættelse i forskellige kvinderoller spiller Kozyra på stereotype forestillinger om køn samtidig med, at hun udfordrer disse konventionelle kønsroller.
Som i ethvert eventyr er der i "Summertale" forhindringer og overraskelser undervejs, og hvorvidt eventyret ender lykkeligt skal ikke afsløres her.

Til arrangementet lanceres desuden bogen "The Midget Gallery" med omfattende fotodokumentation af det kunstneriske projekt, hvor dværgene fra " Winter's Tale", der forsøger sig som gallerister i kunstverdenen. Bogen indeholder "The Fabulous Adventures of the Midget Gallery", der i eventyrform beskriver "The Midget Gallery"s udforskning af forholdet mellem kunst og kommercialisme - hvilket heller ikke er uden forhindringer.


Galleri Image er co-producer på ”Summertale” og bogen ”The Midget Gallery”.

Læs mere om Katarzyna Kozyra: www.katarzynakozyra.com.pl

Joanna Tamborska, kulturattaché ved den Polske Republiks Ambassade i Danmark vil være tilstede ved premieren.

Beate Cegielska, leder af Galleri Image vil byde velkommen til arrangementet på vegne af Øst for Paradis og Galleri Image.


Arrangementet er støttet af den Polske Republiks Ambassade i Danmark og Hotel Guldsmeden www.hotelguldsmeden.dk


Billetter à 50 kr kan købes i Øst for Paradis. www.paradisbio.dk

Galleri Image
Vestergade 29
8000 Århus C
tlf: 86202429
Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
www.galleriimage.d
Summertale og lanceringen af bogen The Midget Gallery
Summertale-2
Ti stykker fra en fotografisk dagbog Hør Tomas Lagermand Lundme tale hér.

FØRSTE STYKKE
En fotograf skal man stole på. Men ikke nødvendigvis materialet. Fotografi har ingen bagside, det er ikke som træet i skoven. Fotografiet er der bare. Jeg stoler på det. Derfor skal det være et fotografi af et træ, man tager. Som fotograf.
Jeg fotograferer et træ. Jeg er fotograf. Fotografiet stoler man på. Det er historien, der er problemet. For træet giver sig. På den måde er fotografiet med træet min fortælling, selvom materialet er historieløst.
Træet fortæller sikkert for meget. Træ bruger man til døre.
Her er en fotografi af et træ.
Jeg er fotograf.

ANDET STYKKE
Kunst, siger man og ler. Man ler mig lige op i mit åbne ansigt. Det kan aldrig være en kunst.
Et fotografi. Kun det. Sæt dig. Jeg sætter mig i stolen. Jeg sidder i din stol. Se mig. Se på mig.
Skaber du kunst, maler du billeder. Malerier. Ikke fotografer. Jeg skaber mig bare. Det er noget andet. En krukke, siger de. Og jeg sidder her i min gamle jakke og kan ikke le.
Hvad nytter det at kalde mig skabende, når det er alle, der skaber sig omkring mig?
Det er mig, der kreerer. Jeg skaber en stamme. Mit fællesskab er kun for solister og jeg udnævner mig selv som formand. På den måde kan jeg overskue min verden. Din verden. Jeg er som en hel hær uden andre våben end et fotografiapparatet. Hvad skal jeg her?
Det spørger jeg alle om. De ser på mig med deres små øjne. Jeg skyder de bedste billeder, når folk vender mig ryggen. Så skaber jeg. Fordi jeg skaber mig. Det er en kunst, som ingen ser, men som jeg selv kalder et STORT, STORT nummer. Jeg er ikke hesten, man trækker til truget for at den skal drikke. Jeg er snarere æslet, der hviler i mit grå dragt af stædighed. Jeg bliver ved med at være mig.
Og det er kun mig selv, der forstår det.
Jeg skal opad. Jeg sætter mig her. Jeg sætter mig højest. Selvom man sidder ned, skal man tænke opad. Derop. Alting skal derop.
Jeg er stadig fotograf.

TREDJE STYKKE
Brug mig.
Jeg vil bruges.
Det råber alle billeder.
Men er det folket, der vil bruge dem? Er det folket, der vil sidde foran mine fotografier? Er det folket, der vil gå gennem mine motiver som var det en krop eller en gade, hvor man taber sine lommepenge eller skodder sin cigaret uden at sige undskyld.
Jeg er vant til smerten.
Af smerten har jeg støbt en form og bøjet min linse. Jeg er ridderen uden rustning. Jeg er ridderen uden hest. Jeg har alle fire ben på jorden. Jeg er som en stol. Stol på mig, siger jeg.

FJERDE STYKKE
Se mig.
Jeg er dig. Et fotografi af et træ. Træ er ubrugeligt. Træ er til døre. Træ er til døde ting. Fotografiet kan man ikke bruge til noget. Pindebrænde, nej, ikke engang det. Fra aske til aske. Men sådan er du ikke. Den drøm bliver ikke din. Fordi det er min. Jeg er ikke underlagt et mønster.
Jeg er ikke underlagt en drøm.
Jeg er mig selv.
Jeg er min egen familie.
Følg mig. Eller bliv stående i mørket som en dør. Så står I dernede og ser op mod mig. I spørger mig om, hvad I nu skal gøre? Jeg kan ikke svare. I skal drømme. Men drømmene har allerede forladt jer. Jeres ansigter er tomme. Mit er dækket af sol. Det her er mit fotografi af lys. Se mig. Jeg skinner.

FEMTE STYKKE
Jeg rører ved himlen. Se. Jeg rører den.
Jeg stryger selv mit tøj. Og det, der skal stryges, fjerner jeg. Mine hænder er som et viskelæder. Jeg redigerer virkeligheden. Jeg kan se dig.
Jeg kan ikke se dig. Når du er væk, forstyrrer du hverken mit fotografi eller mit kamera. Du er ingenting uden mig. Jeg skaber et gelænder, så du kan holde dig fast i min verden. Kom, vi går op. Vi går højere op. Når vi er højest oppe, når vi står på bygningens tag, kan vi røre ved skyerne.
Det er ikke drøm, siger jeg. Det er virkelighed. Der er alt for få mennesker, der til dagligt rører ved skyerne.
Giv mig din hånd.
Nej, du har ikke rørt noget, kan jeg lugte. Når man først en gang har rørt ved himlen, vil den sætte sig om din krop som en sart parfume, der aldrig igen forsvinder. Du lugter af bager. Folk, der bager, folk, der ælter, forstyrrer altid materialets kompleksitet. Det er ligesom folk, der støvsuger. Man fjerner støvet, inden det finder sin egen form. Man ødelægger materialet, inden det finder sin begyndelse på noget, der kun kan vokse sig større. På den samme måde er det med drømmen. Man skal drømme stort fra dag et. Hvis drømmen ikke bor i et lille hus over dit hoved, har du ingen jordisk chance for at opnå det, jeg har gjort. Som fotograf. Hvis man drømmer min drøm, dør man aldrig.
Luften her er tynd. Jeg bliver svimmel. Jeg rører ved himlen.
Se mig, siger jeg. Jeg er ved at blive solen. Man kan ikke leve, når man ved, man skal dø. Man kan kun dø af det. Jeg trækker vejret. Som fotograf. Jeg ser mig selv i billeder.

SJETTE STYKKE
Mine fotografier fortjener at røre ved skyerne.

SYVENDE STYKKE
Kærligheden er min. Det er min som fotograf. Jeg har dette motiv, jeg skal skabe et rum til. Kontrollen er min. Jeg er astronauten. Min stol sidder jeg i. Den skal ikke placeres i andre rum. Det ser ikke pænt ud. Min stol skal stå i et rum af sol. Det er mig, der skal skinne på stolen. Med mit kamera. Lad mig drømme ordentligt, sagde jeg og skubbede noget væk.
Jeg forsøgte at tale kærligheden ned, rationalisere den. Gøre den til en uværdig modstander.
Jeg er æsel, sagde jeg. Gå. Jeg er alt for kompliceret til dobbeltsenge, jeg har altid sovet bedst blandt mine linser. Alligevel blev den stående som en blind maler, der alligevel kan se hele billedet. Jeg vil ikke være dit motiv. Men hvad nyttede det? Jeg blev motivet. Og mine fingre begyndte at knække. Leddene gav efter. Jeg blev et menneske. Jeg blev et menneske, der fotograferede en drøm. Da jeg vendte mig om og så efter mit kamera, var døren lukket bag mig.

OTTENDE STYKKE
Jeg er en maskine.
Jeg er ikke et menneske.
Jeg er et apparat.
Jeg har vænnet mig til tynd luft. Jeg kommer tilbage til himlen. Jeg er en maskine. Jeg er mit eget rumskib.
Maskiner kan ikke revolutionære noget. Det kan jeg. Som mekanisk menneske. Men jeg vaskede altid hænder først. Lad os opsummere.
Er du kommet?
Ja, du står lige her.
Ikke i kød og blod, men som en maskine.
Er I familie?
I ligner hinanden som to sække cement.
Min sprog er dækket af himlen. Hvad? Det er himlen, jeg har i munden, mellem mine læber. Jeg sejler i rum - og i rummet. Jeg flyver. Jeg flyver. Mine vinger har jeg her. Mine hænder er som skyer.

NIENDE STYKKE
Det her er rummets rytmik. Det er tilsyneladende ikke indlysende alle steder.
Jeg flyver gennem solen. Alt falder. Alt går i stumper og stykker. Man kan ikke længere være mellem jorden og himlen. Man kan kun en af tingene. Jeg er ikke en mand. Jeg er ikke et fotografi. Jeg er solen. Det er mig, der vinder.
Jeg rammer aldrig jorden. Jeg bliver aldrig usikker længere.

TIENDE STYKKE
Jeg er en fotograf.
Jeg er mig selv.
Nu er det mig, der skriver historien.
Jeg har duften af skyer mellem mine hænder. Jeg har en hånd, der dufter af himlen.
Den hånd holder jeg for mig selv.
Jeg har den her. Min hånd. Det er den, der fotograferer dig. Det er den, der ser dig. Du er et billede. Du er ikke er træ. Du er dig. Og jeg er mig. Mellem os er en verden fuld af fotografier. Tak for det.
EN SAMLING, EN INDSAMLING, EN SAMLING AF SAMLINGER - af Tomas Lagermand Lundme
Ja